نیوشا...من هستم و خواهم بود همانطور که بوده ام...

اینجا جاش نیست

میدونم

اما . . .

با اجازه

دوستان من دوست ندارم از لحظه به لحظه زندگی که دیگه توش نقش ندارم آگاه باشم

موفقیت خوبه برای همه حتی او...

اگر دوباره متولد بشم و بدونم آخر انتخابم میشه این بازهم این انتخاب را میکنم چون. . .

میدونید...میدونید...که خودتونا به آب و آتیش میزنید...

پس خواهشا..التماسانانه...جانانه...دیگه بسه.

..................................................

بگذریم کوچولومم خوبه زوزهایی هم که چاره ندارم میبرمش دانشگاه هرکس تو سالن بیکار باشه میدم بهش

میرم سر کلاس ...

این یعنی آخر وظیفه شناسی

اطلاعیه

سلام

قالب قبلی مشکل داشت فعلا به مجبور باید سر کرد

اطلاعیه

سلام خدمت همه دوستان گل

چند مطلب که گفتنش لازم و مفید است:

ـ پست جدید نمیذارم .چون قراره کلا اینجا تغییراتی رخ بده(قصد بر این هست که مطابق با رشته فعالیت بشه .شایدم نشد؟!)

-من هم مثل شما اطلاعی از زمان برگشت طبیعت ندارم!شرمنده!

-عزیزانی که جزوات تدریس نجوم را میخواستن با ایمیل وب"طبیعت آسمان"براشون ارسال شد.

-انشاا... بعد از امتحانات تدریس نجوم را داخل وب خواهیم گذاشت.

-تمامی عزیزانی که آدرس ایمیل طبیعت را میخواستند:همان آدرس وب هست(این کیبرد مشکل داره انگلیسی تایپ نمیکنه)

-در آخر با آرزوی موفقیت برای همه-بدرود تا درودی دیگر

 

 

ماه، مقصر غرق شدن کشتی تایتانیک بوده است!

ستاره‌شناسان با طرح نظریه‌ای عجیب، مدعی تاثیرگذاری ماه در غرق شدن کشتی تایتانیک شده‌اند.

 

 

به گفته محققان، سه ماه پیش از غرق شدن کشتی تایتانیک در 14 آوریل 1912، ماه در روز 12 ژانویه 1912 در نزدیکترین فاصله خود از زمین طی 1400 سال گذشته قرار داشته که منجر به تولید یک جزر و مد فوق‌العاده بالا و سست شدن ناوگان مرگباری از یخ‌توده‌ها شده بود.

این جزر و مد باعث رانش یخ‌توده‌ها از آبهای کم عمق لابرادو و نیوفاوندلند به میان دریا شده و خطوط کشتیرانی را انباشتند.

محدوده یخی در محل غرق شدن تایتانیک به قدری ضخیم بوده که کشتی‌های نجات در مسیر کمک به بازماندگان این فاجعه مجبور به کاهش سرعت خود شدند.

این رویداد یکبار برای همیشه به اجتماع نزدیکترین فاصله ماه از زمین در 1400 سال،‌ مواجهه نزدیک خورشید با زمین و یک جذر و مد با دامنه زیاد پرداخته بود.

به ادعای ستاره‌شناسان تمام این عوامل در بالا رفتن غیر عادی سطح دریا مشارکت داشته که به رانش یخ‌توده‌های به گل نشسته پرداخته و آنها را به سوی خطوط کشتیرانی در آتلانتیک شمالی هدایت کرده‌اند.

معمولا، یخ‌توده‌ها در جای خود باقی مانده و نمی‌توانند به سمت جنوب حرکت کنند؛ مگر این که به حد کافی آب و مجددا شناور شده یا این که یک جزر و مد بالا آنها را آزاد سازد.

یک یخ‌توده می‌تواند چندین بار در سفر خود به سمت جنوب در مناطقی گیر کند که ممکن است چندین سال به طول انجامد.

 

منبع:کنجکاو دات کام

بزرگترین ماه سال را روز شنبه مشاهده کنید

روز شنبه 16 اردیبهشت ماه، ساعت 15:35 بعد از ظهر به وقت گرینویچ ماه در بزرگترین حال خود از چشم ما قرار می‌گیرد و این ابرماه جزر و مد دریاهای سراسر سیاره را افزایش می‌دهد.

درحالی که ماه روز شنبه در نزدیک ترین نقطه مدار زمین قرار می گیرد نام مستعار ابر ماه برایش انتخاب شده و براساس اظهارات رصدگران این ابرماه در تاریخ تعیین شده 16 درصد روشن تر از سایر مواقع خواهد بود.

بزرگترین ماه سال را روز شنبه مشاهده کنید

ادامه نوشته

سیاهچاله . . . ( برای گل یخ)

سياهچاله چيست؟

مترجم: معصومه يوسفي

در چند جمله كوتاه ميتوان گفت، سياهچاله ناحيه اي از فضاست كه مقدار بسيار زيادي جرم در آن تمركز يافته و هيچ شيئي نمي تواند از ميدان جاذبه آن خارج شود.از آنجا كه بهترين تيوري جاذبه در حال حاضر تيوري نسبيت عام انيشتن است،در مورد سياهچاله و جزيياتش بايد طبق اين تيوري تحقيق و نتيجه گيري كنيم. ابتدا از مفهوم جاذبه و شرايط ساده تر آغاز مي كنيم.

ادامه نوشته

17 خرداد گذر زهره (ناهید) از مقابل خورشید

گذر زمانی رخ میدهد که یکی از سیارات ناهید یا عطارد از دید ناظر زمینی از مقابل قرص خورشید عبور کند. این صحنه از پشت یک تلسکوپ مجهز به پالایه مخصوص , شبیه به یک نقطه تیره رنگ روی سطح خورشید است که در طی ساعاتی از نقطه ای از خورشید وارد و ساعاتی بعد از آن خارج میشود. این همان اتفاقی است  که در 19 خرداد 1383 هم در ایران رخ داده بود. در آن سال ایران شاهد تمام مراحل عبور سیاره ناهید از مقابل خورشید بود. گذر ناهید در 17 خرداد 1391 در ایران کامل نیست و ما پس از طلوع خورشید میتوانیم از نیمه آن را مشاهده کنیم.

17 خرداد گذر زهره (ناهید) از مقابل خورشید

 

ادامه نوشته

مهندس محمد ابراهيم عليجان زاده پايه گذار انجمن نجوم اختران آران بيدگل در سانحه سقوط بهمن جان باختند.

با سلام

خیلی دیر شده اما من مدتی نبودم و تازه همین امروز متوجه شدم . . .!!!!

آقاي محمد ابراهيم عليجان زاده داراي مدرك مهندسي عمران و عضو هيات كوهنوري كاشان از سال 1385 براي تمرينات رصدي در  رصدخانه دانشگاه كاشان حضور پيدا مي كرد. ايشان كه علاوه بر فعاليتهاي ورزشي علاقه زيادي به فعاليتهاي نجوم آماتوري نيز داشتند پس از آشنايي با مقدمات نجوم رصدي به پيشنهاد رصدخانه دانشگاه كاشان و همكاري دوستان، اقدام به راه اندازي انجمن نجوم آماتوري اختران آران و بيدگل نمودند. 

ادامه نوشته

سال آینده، ایران اولین موجود زنده را به فضا می فرستد

سال آینده، ایران اولین موجود زنده را به فضا می فرستدسرپرست سازمان فضایی ایران گفت: کاوشگر 5 حامل موجود زنده سال آینده عازم فضا می‌شود و قرار است این موجود زنده در این ماموریت به طور سالم به زمین بازگردد

ادامه نوشته

این شب ها، هاله های دور ماه را از دست ندهید

این شب ها، هاله های دور ماه را از دست ندهید

سرمای زمستان، فرصت مناسبی است برای شکل‌گیری بلورهای شش‌وجهی یخ در ارتفاعات بالای جو. وقتی نور خورشید یا ماه از میان این بلورها عبور کند، در الگویی حلقوی پخش می‌شود و این هاله زیبا را تشکیل می‌دهد.

در این پدیده که به هاله ماه معروف است، ماه در مرکز حلقه‌ای به شعاع 11 درجه قرار می‌گیرد که 22 برابر قطر ظاهری ماه بدر است.


منبع: خبرآنلاین

تصویری از هنرنمایی بادهای مریخی در «سرزمین نوح»

تصویری از هنرنمایی بادهای مریخی در «سرزمین نوح»تصویر جدید از سطح سیاره مریخ نشان داده که اگرچه این سیاره از محیطی سخت و غبارآلود برخوردار است، اما صحنه طراحی‌شده‌ای از عبور بادهای مریخی به شمار می‌رود.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ تصویری که توسط مدارگرد اکتشافی مریخ ناسا به ثبت رسیده، نشانگر یک منظره زیبا از حرکت ماسه‌ها و تپه‌ها درون یک گودال بزرگ در ناحیه‌ای در جنوب مریخ بوده که دانشمندان آن را «سرزمین نوح» نامیده‌اند.

ادامه نوشته

و افتخاری دیگر

آشنایی با ماهواره نویدماهواره ایرانی "نوید علم وصنعت" طی مدت 24 ماه با مدیریت یکپارچه سیستمی سازمان فضایی ایران و با همکاری دانشمندان و جوانان ایران اسلامی در دانشگاه صنعتی علم و صنعت، به همت جناب آقای دکتر بلندی به عنوان مدیر پروژه طراحی و ساخته شده است

 پرتاب ماهواره نوید با استفاده از ماهواره بر" سفیر نوید" از کلاس " ماهواره بر سفیر 1-B " که در سازمان هوا فضای وزارت دفاع توسعه یافته است، انجام گرفت.

ماهواره ایرانی نوید 50 کیلو گرم وزن دارد و برای تزریق در مداری با ارتفاع 370 کیلومتر طراحی شده است که دارای طول عمر مداری دو ماهه بوده و هر شبانه روز 6 بار از فراز میهن عزیزمان عبور می‌کند و در دید ایستگاه های زمینی قرار می‌گیرد.

ماموریت سطح یک ماهواره نوید علم و صنعت، تصویر برداری از سطح زمین در طیف مرئی با قدرت تفکیک مناسب برای ماموریت محوله و ارسال تصاویر و اطلاعات پایشی سیستم در مدار LEO به ایستگاه های زمینی است.


تصاویر دریافتی از ماهواره نوید دارای کاربردهای عملیاتی در حوزه‌های جو و علوم هوا شناسی، منابع و بلایای طبیعی مانند: پیش بینی شرایط آب و هوا، تراکم ابرها، میزان دما و رطوبت هوا، برآورد سطح جنگل‌ها، شناسایی آتش سوزی جنگل‌ها، تعیین خطوط ساحلی، خشکسالی، سیل و زلزله می‌باشد
.

ماهواره نوید دارای ابعاد 50#50#50 سانتیمتر بوده و در مدار بیضوی شکل با شیب مداری 55 درجه حرکت می کند. ماهواره نوید توسط 5 ایستگاه زمینی کنترل می شود. ایستگاه های کنترل در شهر های ماهدشت کرج، تبریز، قشم، بوشهر و مشهد مقدس استقرار یافته و همه ایستگاه‌ها قابلیت ارسال فرمان و دریافت داده‌های سلامت ماهواره به همراه تصاویر را دارند.

ساختار ایستگاه‌های زمینی به گونه‌ای طراحی و پیاده سازی شده که بیشترین دسترسی به ماهواره را برای دریافت اطلاعات و ارسال فرامین کنترل فراهم کرده است.

ایستگاه تله متری و فرمان با استفاده از اطلاعات دریافتی از ایستگاه های ره گیری، ماهواره را رصد کرده و وظیفه دریافت و ارسال اطلاعات تله متری از ماهواره را انجام می‌دهند. ایستگاه مرکزی با استفاده از اطلاعات دریافتی، وظیفه هدایت و کنترل ماهواره و ماهواره بر و همچنین کنترل تله متری و فرمان ماهواره را به عهده دارد.



منبع: همشهری

ادامه نوشته