آسمان شب از دریچه دوربین برترین عکاسان جهان

در احاطه آسمان

عکس‌های نجومی سال در رصدخانه سلطنتی گرینویچ بر پا شده است. از میان تصاویر برگزیده می‌توان به عکس‌هایی از شفق شمالی، کسوف و اولین گذر دنباله‌دار لولین از منظومه شمسی اشاره کرد.

محبوبه عمیدی: از پنج‌شنبه گذشته نمایش برترین عکس‌های نجومی سال در رصدخانه سلطنتی گرینویچ لندن آغاز شده است. نیوساینتیست از میان این تصاویر چندتایی از برگزیده عکس‌‌های شرکت‌کننده در رقابت‌های عکاسی را انتخاب کرده است که به نمایش شفق شمالی، کسوف و گذر ستاره‌ای دنباله‌دار از منظومه شمسی پرداخته‌اند.

بریستول در آتش
درختی که در میانه این تصویر می‌بینید کاج چندین‌هزار ساله بریستول در کوه‌های وایت کالیفرنیا است. عکس در لحظه عبور یک شهاب را در مقابل کهکشان راه شیری گرفته شده است.

بریستول در آتش

رگه‌های قرمز بدنه کاج به شکل تصادفی و زمانی که تام لو، عکاس این عکس سرگرم آماده‌سازی تجهیزات عکاسی بوده ایجاد شده‌اند. این عکس تصادفی نه تنها بهترین عکس در بخش «زمین و آسمان» شناخته‌شده بلکه بهترین عکس نجومی سال نیز لقب گرفته است.

در احاطه آسمان
شفق شمالی بدون‌شک یکی از خیره‌کننده‌ترین جلوه‌های نور طبیعی است. این پدپده از کنش‌ متقابل میان بادهای خورشیدی و میدان مغناطیسی زمین حاصل می‌شود. علت دقیق این پدیده هنوز کشف نشده است.

در احاطه آسمان

این عکس که توسط فردریک برومز در جنگل‌های تایگا واقع در جزیره کوالویا، نروژ از میان درختان بلند سوزنی از شفق شمالی گرفته‌شده به عنوان یکی از بهترین عکس‌های بخش «زمین و آسمان» انتخاب شده است.

پانورامایی از صورت فلکی شکارچیشکارچی یا جبار، یکی از شناخته‌شده‌ترین صورت‌های فلکی آسمان شب است. با این حال تنها عده معدودی موفق شده‌اند این صورت فلکی زیبا را مانند عکس فوق‌العاده‌ای که توسط راجلیو برنال‌اندرو گرفته‌شده، تماشا کنند. این عکس برنده بهترین جایزه بخش «خارج از منظومه شمسی» شده است.

صورت فلکی شکارچی

اگر به سمت چپ تصویر نگاه کنید می‌توانید کمربند صورت فلکی جبار را که شامل سه ستاره درخشان است، تماشا کنید. سحابی تاریک سراسبی و سحابی جبار را نیز می‌توانید ببینید. این ابرهای تشکیل‌شده از گاز، گرد و غبار کیهانی و دیگر مواد به آهستگی سرد و منقبض می‌شوند و در نهایت می‌توانند ستاره‌ها یا سیارات دیگری را شکل دهند.

سحابی بادبان
این عکس که توسط مارتین پاگ گرفته شده، سحابی بادبان را در صورت فلکی دجاجه نشان می‌دهد. این سحابی بازمانده انفجار یک ابرنواختر در حدود 5000 سال پیش است.

سحابی سمحاق

زمانی که این ابر نواختر منفجر شده، احتمالا جرم حاصل از انبساط گازها مانند هلال ماه در آسمان می‌درخشیده و با چشم غیر‌مسلح نیز قابل رؤیت بوده است. اما در حال حاضر رؤیت این سحابی زیبا و عکاسی از آن کار چندان ساده‌ای نیست. همین دلیل باعث شده این عکس زیبا برنده دومین جایزه بخش «خارج از منظومه شمسی» باشد.

خورشیدگرفتگی کامل
خورشیدگرفتگی کامل پدیده فوق‌العاده‌ای است که به ندرت شانس تماشای آن پیش خواهد آمد. اما زمانی که ماه از میان زمین و خورشید می‌گذرد، تاریکی مطلق وجود نخواهد داشت. این عکس زیبا که توسط آنتونی آیومامیتیس گرفته‌ شده گسترش نور از سطح خورشید را که تاج خورشید نامیده می‌شود به فضای خارجی نشان می‌دهد. این عکس برنده بخش «منظومه شمسی ما» شده است.

خورشیدگرفتگی کامل

در اطراف خورشید می‌توان رگه‌های بسیار روشنی از نور را مشاهده کرد که سیخک خورشید نام دارند. آنها فضایی به پهنای 500 کیلومتر را اشغال کرده‌اند و تا ارتفاع چندین‌هزار کیلومتری کشیده شده‌اند. تاج خورشیدی نیز به شکل زیبایی اطراف خورشید گرفته را پوشانده است. 

دنباله‌دار سبز لولین
یکی‌ دو سال بیشتر از کشف ستاره دنباره‌دار لولین توسط یک ستاره‌شناس چینی در رصدخانه‌ای در تایوان نمی‌گذرد. این دنباله‌دار اولین‌بار در 61میلیون کیلومتری زمین رؤیت شده است.

دنباله دار سبز

ریچارد هایبی که این عکس را از اولین حضور لولین در منظومه شمسی گرفته، یکی دیگر از عکاسانی است که مورد تقدیر کمیته داوران در بخش «منظومه شمسی ما» قرار گرفته است. احتمال می‌رود رنگ سبز روشن اطراف این دنباله‌دار از گازهای اتمسفری آن که فضایی به ابعاد مشتری را اشغال کرده‌اند حاصل شده باشد. 

 

منبع:سایت خبر آنلاین

نظرات 9 + ارسال نظر
MyTheme یکشنبه 21 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 04:19 ب.ظ http://www.mytheme.ir

سلام دوست عزیز
وب سایت MyTheme.ir (قالب من) گرافیک منحصر بفرد و بسیار جذابی برای قالب های رایگان وبلاگ در همه موضوعات و زمینه ها ارائه داده. اگه می خوای وبلاگت جذابیت زیادی واسه بازدید کنندگان داشته باشه پیشنهاد می کنم حتما یه سر بزن قالب ها رو ببین و انتخاب کن. موفق باشی

مهدی یکشنبه 21 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 05:36 ب.ظ http://www.mahdi271.mihanblog.com

سلام
تو هم خوبی؟
به نظر من کلا مطالب کم است

خوبم مرسی

لژیونلا یکشنبه 21 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 06:01 ب.ظ

سلام حامد. عالی بودن.
خوب شد علیرضا هم اومد.
منو ببخش که تنهات گذاشتم. البته موقتا.

خواهش می کنم

عرفان یکشنبه 21 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 10:26 ب.ظ

واقعا عالی بود دستتون درد نکنه

قابلی نداشت

الهه السادات یکشنبه 21 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 10:55 ب.ظ http://jomelatetalaii.parsiblog.com

سلام ممنون از لطف و حضورتون در وبلاگ و نظر لطفتون
از وبلاگتون دیدن کردم و موفق و موید باشید

مرسی ممنون

مرجان یکشنبه 21 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 11:16 ب.ظ http://www.really.parsiblog.com

_ سلام.
_ چطوری رفیق؟ خوشحال شدم که اومدی. عجب عکسای خفیجی(خفن و فجیع) بودن. خیلی جالب بود. توی نظر سنجیتون شرکتیدم.شاد باشی.
_ موفق و خوشبخت باش . این یه دستوره.

مرسی متشکر از حضورت

عقیل یکشنبه 21 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 11:27 ب.ظ http://gandoo.mihanblog.com

سلام حامد جان خوبی رفیق مرسی که باز سر زدی عکسهای خیلی قشنگی هستم متاسفانه ما مردمی هستیم که در شهر زندگی می کنیم و نور های ساختگی شهر مانع روییت بهتر ودیدن زیبایی های آسمان می شود مرسی که زیبایی را باز یاد آوری کردی
نظر سنجی که گفتی کجاست؟

آره واقعا راست میگی

پایین صفحه سمت چپ

آپولو۱۱ دوشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 11:43 ق.ظ http://asemanekavir.mihanblog.com

سلام
به روزم و منتظر نقدتان

گاما دوشنبه 22 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 12:10 ب.ظ http://bia2sampad.blogfa.com

حامد همش فتوشاپه

نه بابا ...

شما عکاس های بزرگ جهان رو زیر سوال بردین چه فتوشاپی مشهورترین سایت های جهان این عکس ها رو گذاشتن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد